Další inspirace,  Trochu pohybu

Nebojte se jógy aneb Jóga opravdu pro každého

Dnešní svět (a zejména ten na Instagramu) je plný dokonalých fotek všeho možného – dovolených, krásných vztahů, perfektně naservírovaného jídla, bezchybných figur a make-upu i na první pohled neproveditelných a dokonalých jógových pozic. Stačí si ale připustit, že nic není tak dokonalé, jak na první pohled vypadá, a za tím vším je i skutečný život. Opravdový život takový, jaký je – se skvrnou na tričku z dnešního oběda, s neposlušnými dětmi, které nevypadají stále jako z katalogu, se špíčky na břiše, bez make-upu, který se prostě ráno nestihl, a hlavně – s mnohem jednoduššími jógovými ásanami.

Princip jógy je někde úplně jinde než v ukazování se v těch nejsložitějších pozicích, v tom předvádět se na lekci začátečníků svojí pokročilostí. Jóga by vždy měla být o příjemném pocitu, o relaxaci a spojení duše a těla. Proto by ani žádná ásana neměla být při jógové praxi nepříjemná. Každé tělo je jiné a každý den je to stejné tělo v jiném rozpoložení, proto třeba ani některé pozice nezvládneme nikdy, nebo některé jenom občas. Nikdy bychom neměli žádné ásany praktikovat na sílu a nechat tím vyhrát naše ego. Pokud se při praxi nebudeme dostatečně soustředit na naše vlastní cvičení a budeme se porovnávat s ostatními, potom účinek celé jógy pro naše tělo i duši bude významně klesat.

Prvními pozicemi, se kterými může začít každý, které jsou velmi snadné a lze je cvičit každé ráno ještě v posteli ideálně hned po probuzení, jsou ranní krije. Krije provádíme vleže na zádech. Začneme tím, že s nádechem přitáhneme na tři dechy pravou nohu kolenem k hrudníku, s nádechem nohu uvolníme a s výdechem propneme ke stropu, pokrčíme, položíme chodidlo do země (nebo zpět na postel) a nohu protáhneme a položíme. Tři dechy zůstaneme volně ležet a zopakujeme s levou nohou. S dalším nádechem pak opět přitáhneme na tři dechy pokrčenou pravou nohu k hrudníku, tentokrát směrem k levému rameni, s výdechem nohu uvolníme a s nádechem vytáhneme do stropu a vrátíme přes pokrčené koleno na zem či postel. Zopakujeme levou nohou k pravému rameni. Po třech nádeších a výdeších v uvolněné pozici s nataženýma nohama přitáhneme k hrudníku obě nohy, třikrát se nadechneme a vydechneme, s výdechem uvolníme a s nádechem protáhneme nohy nahoru a vrátíme přes pokrčená kolena do lehu. Zopakujeme tři nádechy a výdechy vleže a na další tři dechy přitáhneme kolena k hrudníku a hlavu ke kolenům. Po třech deších opět vytáhneme nohy ke stropu a položíme. Následuje jógová jízda na kole a nakonec chytneme nohy za špičky a na tři dechy je vytáhneme ke stropu a oddálíme do pozice písmene “V“.

První lekci jógy máte za sebou:) Zkuste si každé ráno najít pár minut a protáhnout se ještě v posteli. Uvidíte tu změnu. Příště už si dáme něco složitějšího. 😉

Denny